قالب بتن | تولید کننده انواع قالب بتن فلزی

قالب بتن فلزی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خود بپرسید قالب بتن چیست و از چه متریالی ساخته می شود? برای این که بتوان از بتن ها در سازه های مختلف استفاده کرد لازم است تا بتن را در قالب هایی بریزند و پس از سرد شدن از آن استفاده کنند. قالب های بتن از جنس های مختلفی ساخته می شد که در ادامه به مزیت ها و معایب هر کدام می پردازیم.

 

قالب بتن چیست

شکل گیری خانه های یکپارچه ادیسون

در ابتدای سال 1899 میلادی و حدود سال 1277 شمسی توماس ادیسون یک کارخانه سیمان ساخت. هدف او از ساختن سیمان با کیفیت پرتلند بود. او به دنبال روش هایی بود تا با استفاده از آن بتواند از بتن لوازمی مثل پیانو و خانه های یکپارچه بسازد.

در ابتدای دهه 1910 میلادی و اواخر دهه 1280 شمسی ادیسون شروع به ساختن اولین خانه های یکپارچه بتنی کرد. او با ریختن ملات در قالب هایی مخصوص این پروژه را به پایان رساند. با وجود سختی های فراوان و فرآیندهای پیچیده سر هم کردن آنها و استفاده از 2300 قطعه مجزا برای ساختن این قالب های بتن فقط توانست چند خانه با این روش بسازد.

 

قالب بتن چیست

 

هدف ادیسون این بود که با فرآیندی ساده و قابل تکرار بتواند خانه های بتنی انبوه بیشتری را بسازد و فروش بیشتری داشته باشد. در نتیجه هدف او شکست خورد ولی این شکست هیچ ربطی به انتخاب مصالح مناسب نداشت.

در حقیقت شکست ادیسون به خاطر درک غلطش از پروژه های ساخت و سایز نشات می گرفت.

 

‌شهرسازی با استفاده از بتن در شوروی سابق

قالب بتنی چیست

 

در دهه‌های 1960 تا 1980 میلادی بین سال‌های 1340 تا 1360 شمسی توسعه شهرسازی در شوروی سابق سرعت خیلی بالایی گرفت. این اهداف باعث تولید صفحه های بتنی استاندارد برای استحکام ساختمان‌های چند طبقه شد. شهر تاشکند در کشور ازبکستان یک مورد از شهرهای ساخته شده در زمان شوروی سابق به حساب می آید که با ستفاده از پیکربندی‌ها و روش‌های مختلف و با استفاده از صفحه های بتنی ساخته شد.

به کارگیری این صفحات بتنی استاندارد در این خانه هنوز هم به خوبی قابل رویت است.

 

مجموعه ساختمانی هبیتات

 

قالب بتن چیست

 

مجموعه ساختمانی هبیتات به وسیله یک معمار ماهر کانادایی در سال 1946 میلادی و 1346 شمسی در شهر مونترال کانادا ساخته شده است. این پروژه منحصر به فرد یکی از بهترین های معماری ها است و می توان از این سازه به عنوان اولین موفقیت بزرگ در زمینه طراحی قالب بتنی نام برد. در ساختن سازه هبیتات 354 قالب بتن یکسان با پیکربندی مختلف استفاده شد.

 

قالب بتن چیست

 

این پروژه دارای 12 طبقه و 146 واحد مسکونی منحصر به فرد با شکل ها و اندازه های متفاوتی است. هر یک از این واحدهای این سازه از اتصالات یک تا هشت واحد بتنی تشکیل شده اند.

 

قالب بتن چیست؟

 

برای ساختن سازه های بتنی مسلح ابتدا بايد بتن تازه را درون قالب های بتن فلزی یا انواع دیگر قالب بتن می ریزند. بعد از آنکه تمام حجم قالب پر شد و بتن گیرش پیدا کرد به شکل مورد نظر تبدیل می شود.

می توانبم به جرات بگوییم که اصلی ترین مرحله ساختن سازه های بتنی نحوه قالب بندی است. به همين دلیل حتما مدیر اجرایی مربوط به سازه‌هاي بتني كاملاً باید در جريان مراحل مربوط به قالب‌ بندي، از تجهیزات قالب بتن تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهاي اجرایی قرار داشته باشد.

قالب های بتن از قدیم الایام در انواع مختلفی از جمله فلزی، چوبی و … در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گرفت. در قدیم چون قالب های بتن چوبی ارزان قیمت بودند و همچنین به دلیل اینکه همیشه به وسیله نجارها در محل انجام پروژه مطابق با نقشه ساخته و استفاده می شد, برای همین وقت زیادی مصرف می شد و همچنین عمر مصرفشان هم طولانی نبود.

  •  قالبهای بتن چوبی اگر چه از نظر کاری ساده بود ولی آماده سازی آن برای پروژه های بزرگ بسیار زمان بر بود.
  • در ضمن نئوپان هایی که بر روی قالب ها بودند معمولا عمر کمی داشتند و زود به زود خراب می شدند.
  • از قالب بتنی چوبی در مناطقی که قیمت نیروی کار ارزان تر از مناطق پر بازده است بیشتر استفاده می شود و مقرون به صرفه تر است.
  • همچنین در محل هایی که شرایط کاری سخت تر است از قالب های چوبی بیشتر استفاده می کنند چون قابلیت انعطاف آن در مقابل بقیه ی سیستم های قالب بندی بالاتر است.

 

انواع مختلف قالب بتن

  1. قالب بتن مدور
  2. قالب بتن مدولار
  3. قالب بتن خاص
  4. قالب فلزی بتن

 

قالب بتن چیست

 

سازه های بتنی مزیت های زیادی مثل استحکام و مقاومت بسیار بالا دارند. به همین دلیل در حال حاضر پیشرفت و گسترش زیادی داشته اند. برای ساخت و ساز این سازه های بتنی قالب های متفاوتی مورد نیاز است. انواع مختلفی از این قالب ها وجود دارد که قالب فلزی بتنی یکی از این چند نوع است که بسیار با کیفیت و رایج است.

 

بهترین جنس قالب بتن چیست؟

 

یکی از سوالاتی که در خصوص جنس قالب های بتن بسیار پرسیده می شود این است که بهترین آن کدام است؟

قالب های فلزی بهترین نوع قالب های بتن هستند که از انواع فولاد ساخته می شوند. برای اینکه قالب ها در طول زمان دچار شکاف نشوند و محکم و با استقامت باشند اغلب بدون درز تولید می شوند.

قالب فلزی بتنی در انواع متفاوتی مثل قالب های فلزی سنگفرش، پیاده رو، مخصوص پل، مخصوص ساختمان، ستون، تونل و غیره در بازار وجود دارد. نکته قابل ذکر اینجاست که با توجه به وزن و کاربردهای آن می توانیم از فلزهای مختلفی برای ساختن آن ها استفاده کنیم.

برای قالب های فلزی بتن پیاده رو ها در بازار قالب هایی از جنس آهن و آلومینیوم وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که قالب های بتن فلزی فولادی که از با کیفیت ترین و مرغوب ترینها هستند به وسیله روش های متفاوت مثل “گاوانیزاسیون” آبکاری می شوند.

قالب های بتن فلزی فولادی گالوانیزه با پوشش گالوانیزه ای که دارند در مقابل فرسایش، پوسیدگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم می شوند.

 

بررسی اجزای قالبهای فلزی بتن

 

قالب بتن چیست

 

همه مدل های قالب های بتنی از یکسری اجزای مشخص تشکیل شده اند. اجزای تشکیل دهنده قالب فلزی بتنی باعث می شوند تا یک سازه مشخص، مستحکم، مقاوم, یکپارچه و بدون هیچ عیب و مشکلی تشکیل شود.

 

اجزای یک قالب بتن چیست؟

  • بدنه
  • حائل
  • رویه
  • ستون ها
  • مهار ها
  • و …

بعضی اوقات این قالب ها را در کنار همدیگر قرار می دهند و سیستم های پیچیده تری مثل قالب بالا رونده، قالب چرخشی، قالب مدولار، قالب چکشی، قالب لغزنده و غیره را به وجود می آورند.

هر چقدر که سازه پیجیده تر باشد از اجزای بیشتری برای تشکیل آن استفاده شده است و در نتیجه قالب فلزی پیچیده تری تولید می شود. به طور مختصر و مفید میتوان گفت که در تمامی سازه ها در قالب های فلزی بتن خیس را می ریزند و بعد از آنکه خشک شد قالب فلزی را از آن جدا می کنند.

 

مزیت های قالب بتن چیست؟

 

حمل و نقل  آسان، استفاده از آنها به صورت مدولار، مقاومت فیزیکی بسیار بالای آنها، نچسبیدن آنها به بتن، ساده بودن در  اتصالات، سرعت اجرای بالای آنها، سطح صاف و یکدست، تکرار پذیری زیاد و … از مزیت های قالب فلزی است. اما در کنار مزیت های زیادی که این قالب ها دارند بهتر است که  معایب این قالب ها نیز ذکر شود.

از معایب این قالب ها می توانیم به هزینه‌ی اولیه‌ی تهیه این قالب ها و تدارکات خاص و سنگینی وزنی آنها اشاره کرد.

 

قیمت قالب های فلزی در بازار

 

قیمت هر یک کیلو قالب فلزی به عوامل مختلفی مثل مقاومت فیزیکی و شیمیایی فلز، جنس فلز، برند فلز، قیمت ارز و دلار و آلیاژهای به کار رفته شده در قالب وابسته است.

قالب های فلزی بتنی را به وسیله فلزهای مقاوم و بدون درز تولید می کنند تا از آنها برای ساختن سازه های بتنی پیچیده و ساده استفاده کنند. همچنین می توانیم بگوییم که بیشتر معایبی که قالب های چوبی دارند را به خوبی برطرف کرده مثل ضریب تکرار پذیری بالا, سرعت در ساخت، قالب بندی ها و سطوح صیقلی و نسبتا صافی که ایجاد می کنند.

قالب های بتن فلزی سایزهای استانداردی را دارند که از عرض های 10 سانتی متر با مضربهای عدد 5 شروع می شود و تا عرض های 50 سانتی متر تولید میشوند.

یکی از مهم ترین مزایای قالب های فلزی بتنی مقاومت خیلی بالای آن در برابر فشارهای ناشی از انبوه بتن است. در وزن استاندارد یک فوت مربع بتن که برابر است با 150 پوند برای اجرای یک پروژه برای دیوارها، سرستون ها و یا تیر پل ها و … از صدها فوت مربع بتن استفاده میشود. با این وجود قالب های بتن باید به آسانی بتواند وزن این حجم از بتن ها را تحمل کند و دفرمه نشود که اگر بشود پروژه ضررهای بسیاری را متقبل می شود.

به همین دلیل اکثر قالب های بتنی را از جنس چوب های سخت و فلز می سازند. در سال های گذشته بطور چشمگیری شاهد تولید قالب هایی از جنس های فایبر گلاس و رزین و پلاستیک بوده ایم. ولی از نظر اقنصادی و مقاومت این مصالح در مقابل نقش فلز و چوب کمی تردید وجود دارد.

طبقه بندی انواع قالب های بتن

برای طبقه بندی قالب های بتن به نوع و محل استفاده آنها توجه می شود. بهترین قالب های بتن برای پروژه های مخصوص که اغلب با مقدار جریان، حجم قالب های بتن، فشار و وزنی که قالب های بتن  تحمل می کنند سنجیده می شود.

برای مثال قالب بتنی که برای پروژه های عمرانی مسطح استفاده می شود از 3 تا 12 اینچ قابل تغییر است. زیرا بیشترین مقدار بتن در زیر بنای پروژه های عمرانی مسطح استفاده می شود.

از قالب های بتن چوبی ( فریم فلزی با کف پلای چوب) یا قالب های بتن فلزی (به علت قدرت تحمل وزن زیادی که در برابر وزن های بالا دارند) برای پروژه های عمرانی وسیع مثل سد و مخازن، پل ها، دیوارهای یکطرفه و دو طرفه و … استفاده می شوند.

قالب بتن لبه خم، کلا با ورق 3 میل تولید می شود. بنابرین وزن هر متر مربع قالب بتن جوشی لبه 5 سانت، 40 کیلو گرم, لبه 6 سانتی 43 کیلو گرم و قالب بتن لبه خم حدود 37 کیلو گرم می باشد.

قالب های لبه خم با اینکه سبک و مقاوم هستند، برای اجرای دیوارهایی که نیاز به اجرای اکسپوز دارند مناسب نیست. به دلیل اینکه با توجه به خم شدن کنار قالب (تسمه ها) وقتی قالب ها در کنار هم قرار میگیرند کاملا بهم نمی چسبند بنابراین بعد از بتن ریزی و دکفره کردن قالب ها ماهیچه های بتنی کاملا مشهود است.

یکی از بزرگترین برتری قالب فلزی بتن، مقاومت بسیار بالای آن در مقابل فشارهای ناشی از انبوه بتن میباشد. با توجه به وزن استاندارد یک فوت مربع بتن (که برابر 150 پوند است) در اجرای یک پروژه اعم از دیوار، سرستون و یا تیر پل و … هزاران فوت مربع بتن استفاده میشود.

بنابراین قالب بتن بایستی به سادگی بتواند وزن این حجم از بتن را تحمل کرده و دفرمه نشود که در غیر این صورت ضرر و زیان پروژه بسیار بالا خواهد بود. به همین علت غالبا قالب بتن از فلز یا چوب سفت و سخت تولید میگردد. در سال های اخیر شاهد تولید چشمگیری از قالب بتن از جنسهای پلاستیک، فایبر گلاس و رزین بوده ایم. اما در هزینه و مقاومت این مصالح در برابر نقش چوب و فلز کمی جای تردید وجود دارد.

طبقه بندی قالب بتن بستگی به نوع و محل استفاده آن دارد. مناسب ترین قالب بتن برای پروژه معمولا با مقدار جریان، حجم قالب بتن، فشار و وزنی که قالب بتن باید تحمل کند سنجیده می شود. به عنوان مثال قالب بتن مورد استفاده برای پروژه های عمرانی مسطح از 3 تا 12 اینچ متغیر است. چون حداکثر مقدار بتن در زیر بنای پروژه های عمرانی مسطح مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب بتن چوبی ( فریم فلزی با کف پلای وود) یا قالب بتن فلزی به علت تحمل وزن زیاد برای پروژه های عمرانی وسیع همچون پل ها، سد و مخازن، دیوارهای یکطرفه و دو طرفه و … مورد استفاده قرار می گیرند.

 

علت تفاوت قیمت در قالب های بتن چیست؟

 

علت اول

اولین دلیل در تفاوت قیمت ها این است که از چه ورقی هایی برای تولید قالب استفاده می شود.

در بازار ورق های مختلف با قیمت های متفاوتی وجود دارد که اختلاف در قیمت خود ورق بعضی مواقع در هر کیلو تا حدود 700 تومان می رسد. با کیفیت ترین ورق ها برای تولید قالب های بتن ورق های فولاد مبارکه است.

وقتی ما میبینیم که دو شرکت تولید کننده از ورق فولاد مبارکه استفاده می کنند و با این وجود باز هم قیمت قالب آنها برابر نیست این مورد هم می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

علت دوم

دلیل بعدی کیفیت قالب ها و نیروهای ماهر در کارخانه است. دستمزدی که پرسنل و کارگران ماهر می گیرند در برابر کارگران معمولی بیشتر است. ولی پرسنل ماهر محصولات نهایی با کیفیت تری را باعث می شوند که این خود نوعی مشتری مداری و در عین حال درآمد زایی است.

علت سوم

دلیل سوم کنترل هزینه ها است. گاهی اوقات شرکت های تولید قالب بتن توانایی این را دارند در حالی که از نیروهای ماهر و زبده استفاده می کنند هزینه های سربار و اضافی خودشان را کنترل کنند یا با استفاده از همان هزینه ها تولید خود را زیاد کنند.

نتیجه چنین کاری این است که قیمت تمام شده تولید آن محصول کمتر شده و می توانند مشتری های بیشتری را جذب کنند. شرکت ها می توانند همانطور که یک قالب با کیفیت تولید می کنند, آن را با قیمت مناسب تر از بقیه به بازار عرضه کنند.

علت چهارم

دلیل آخر این است که یک مجموعه تولیدی “استراتژی” داشته باشد. برای مثال استراتژی یک مجموعه تولیدی می تواند تولید و فروش بیشتر با سود کمتر باشد. در مقابل یک مجموعه دیگر می تواند استراتژی تولید قالب بتن کمتر با سود بیشتر را برای خود داشته باشد.

دلایل دیگری هم می تواند باشد به طور مثال شاید یک شرکت می تواند به سود با x تومان راضی باشد, ولی یک شرکت دیگر به سود xxx هم رضایت ندهد.

 

تفاوت ورق فولاد مبارکه با ورق کارخانه های دیگر در چیست؟

ورق های کارخانه فولاد مبارکه یک دست و بدون موج است. هنگامی که ما از لبه قالب، رویه قالب را نگاه می کنیم اگر قالب ها از ورق های متفرقه تولید شده باشد دارای موج هستند و به سادگی دیده می شوند و اگر صاف و بدون موج باشند نیز به راحتی قابل تشخیص هستند.

ضخامت ورق های فولاد مبارکه در همه قسمت های ورق 3 میل و یک اندازه است. اما ورق های متفرقه ضخامت های یکسانی ندارند یعنی در قسمتی از ورق 3 میل و در قسمتی دیگر 2.5 میل است.

توصیه می کنیم از قالب های بتن بی کیفیت استفاده نکنید چون قالب های بی کیفیت نتیجه کار را بی کیفیت می کنند. اگر از قالب های فلزی موج دار در ستون ها استفاده شود ستون ها حالت پیچیدگی به خود می گیرند و نمی توانیم آنها را به طور دقیق شاغول کنیم.

اگر از این ورق ها در دیوارها استفاده کنیم روی دیوارها موج دار می شوند. همچنین طول عمر این قالب های بتن با کیفیت زیادتر از قالب های بی کیفیت است.

 

جوش co2 چیست؟

 

علت ناراحتی  بعضی از از شرکت های مصرف کننده از قالب های جوشی، شکستن جوش آنها در بعضی از موارد است. قالب های بتنی که با جوش co2 جوشکاری می شوند جوش آنها به هیچ عنوان نمی شکند. در حقیقت یک خال جوش co2 بسیار بهتر از جوش های دستگاه های قدیمی با الکترود است.

قالب های فلزی بتن در دو نوع لبه خم و تسمه آهنی یا ( تسمه نوردی ) تولید می شود و قالب های بتن تسمه ای در دو نوع لبه 5 سانت و لبه 6 سانت تولید می شود. قیمت قالب لبه خم از قالب تسمه ای کمی گران تر است. چون که قالب های بتن لبه خم هزینه تولید بیشتری دارد و وزن کمتری نسبت به قالب های تسمه ای دارد.

 

قبل از بتن ریزی در قالب‌های بتن, مراحلی باید طی شود

  • روغن یکی از موارد ضروری در بتن ریزی است. این املسیون یک لایه نازک را بر روی سطح قالب ایجاد می کند تا بتن به راحتی از قالب جدا شود. به همین دلیل برای این امر مهم هیچ گاه از روغن های سوخته استفاده نمی شود.
  • یکی از نکات قبل از بتن ریزی این است که باید به قالب هایی که در تماس مستقیم با بتن نما هستند توجه کافی داشته باشیم. درزهایی که ما بین تخته ها است و همچنین درزهای بازشویی که در قالب ها ایجاد شده است را باید به خوبی و با دقت فراوان آب بندی کنیم تا شیره بتن به بیرون نشتی نداشته باشد.
  • باید از حرکات احتمالی قالب ها و همچنین از حرکات اجزای قالب ها نسبت به هم جلوگیری شود.
  • نباید گذاشت تراز قالب ها در هنگام بتن ریزی به هم بخورد.
  • همه قطعاتی که به قالب ها اتصال دارند باید با اطمینان کامل محکم شوند تا وقتی بتن می لرزد شل نشود و پایه های اطمینان باید طوری قرار بگیرند که پایداری قالب ها تامین شود.
  • از تکیه دادن پایه ها بر روی زمین حتما خودداری شود.
  • دیواره های قالبهای بتنی باید با موادی لایه گیری شود تا بتن بعد از سفت شدن به دیواره نچسبد و همچنین به آسانی قالب بندی انجام شود.

 

خاصیت روغن قالب بتن

خاصیت روغن قالب بتن چیست
خاصیت روغن قالب بتن چیست

 

روغن قالب بتن باعث می شود سطح بتن صاف و صیقلی شود. از روغن های قالب بتن برای اینکه در زمان و هزینه صرفه جویی شود استفاده می شود.

همچنین برای اینکه عمر مفید قالب بتن زیادتر شود و برای عدم نیاز به اعمال ضربه های مکانیکی, از این روغن ها استفاده می شود. نکته آخر اینکه برای قابلیت پوشش دهی خوب سطح قالب بتن از روغن قالب بتن استفاده می گردد.

 

مزیت های روغن های قالب بتن

 

قالب بتن چسیت

 

می توان گفت روغن های قالب بتن انواع متفاوتی دارند و با توجه به نوع جنس قالب تولید و به بازار عرضه می شوند. انواع روغن قالب بتن عبارتند از:

  • روغن قالب فلزی بتن
  • روغن قالب چوبی بتن
  • روغن قالب فایبرگلاس بتن

مهم ترین دلیل برای استفاده از روغن های قالب بتن این است که مراحل جداسازی و تمیز کردن قالب های بتن را آسان و سریع می کنند. این آسان و سریع کردن کارها باعث می شود تا هزینه های مربوط به قالب بندی کمتر شود.

مهم ترین و اساسی ترین دلیل استفاده از این روغنها این است که به هیچ عنوان با مخلوط بتن ترکیب نمی شود و مشکلی را برای بتن پدید نمی آورد.

میزان استفاده از روغن قالب بتن

استفاده 20 الی 40 متر مربع به ازای هر یک لیتر روغن قالب بتن.

استفاده صحیح از این روغن به این صورت است که می توانیم با استفاده از غلتک یا پرس یا پیستوله های صنعتی سطح قالب های بتن را روغنی کرد.

4.7/5 - (3 امتیاز)
5 1 رای
رتبه دهی

اشتراک گزاری کنید

Email
Telegram
WhatsApp
Subscribe
Notify of
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

09126357566