راهنمای خرید آسان: تسمه فلزی چیست و چه ابعاد و ضخامتی دارد

خرید آسان تسمه فلزی

در دنیای پیشرفته و مدرن امروز، تسمه فلزی به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی بسیاری از محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قطعه فلزی از فولاد ساخته شده است و به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد، نقش کلیدی را در پیشبرد پروژه‌های صنعتی و مهندسی ایفا می‌کند. از این بسته‌ها برای بستن بار‌های سنگین، ساخت‌وسازهای مدرن و غیره استفاده می‌شود؛ در واقع تسمه‌های آهنی یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد، همواره موردتوجه بوده است. در این مقاله قصد داریم درباره تسمه‌های فلزی، ابعاد و ضخامتی که دارند بپردازیم؛ همچنین درباره نقش آن‌ها در صنایع مختلف نیز صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

تسمه فلزی چیست؟

این نوع تسمه‌ها قطعاتی هستند که طول و عرض کمتری نسبت به ورق فلزی دارند و همچنین این محصولات طول و عرض زیاد و ضخامت کمی هستند. این محصولات با وجودداشتن ضخامت کم استحکام و مقاومت بالایی دارند و در حمل بارهای سنگین که فشار بالایی را در هنگام انتقال تحمل می‌کنند استفاده می‌شوند. در هنگام انتقال محصولات سنگین به مناطق مختلف، تسمه‌ فلزی را به‌دور محصول می‌بندند تا از جداشدن محصول در هنگام نقل‌وانتقالات جلوگیری شود. البته از تسمه‌های آهنی در صنایع مختلف دیگری نیز استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل، صنعت ساخت‌وساز، صنعت ساخت آجر، صنعت ساخت شیشه و چوب هستند.

بهترین انواع تسمه‌های فلزی

انواع تسمه فولادی و فلزی موجود در بازار

اگر در بازار آهن و ساخت‌وساز فعالیت داشته باشید حتماً نام انواع مختلف تسمه فولادی و فلزی را شنیده‌اید. تسمه‌های فلزی و فولادی مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها موارد استفاده خود را دارند که برخی از آن‌ها شامل: تسمه نورد سرد، تسمه نورد گرم، تسمه گالوانیزه، تسمه استیلس استیل و غیره هستند. همان‌گونه که گفته شد تسمه‌های آهنی کاربرد‌های خاص خود را دارند؛ اما یکی از نکات مثبت و مهم در تسمه عدم وجود خاصیت مغناطیسی است. تسمه‌های گالوانیزه و تسمه‌های استنلس‌استیل به دلیل آلیاژ خاصی که دارند از قابلیت مغناطیسی برخوردار نیستند. برخی از انواع تسمه فلزی عبارتند از:

  • تسمه استیل 304
  • تسمه ترانس
  • تسمه ماشین کاری
  • تسمه فابریک
  • تسمه نورد

نحوه ساخت و تولید تسمه‌های فولادی

تسمه‌های فلزی عموما از رول‌های فلزی ساخته می‌شوند که به کمک ابزار‌های مختلف به یکدیگر متصل شده‌اند تا بتوانند به صورت یک تسمه طولانی و نازک درآیند. جنس این رول‌های معمولا از استیل، آهن، آلومینیوم، آلیاژ و سایر مواد اولیه است که به صورت پیوسته یا با فواصل کوچک به هم متصل شده‌اند. روش تولید تسمه‌های فلزی مختلف با یکدیگر متفاوت است و هر کدام بر اساس مواد اولیه و فاکتور‌های دیگر در طی فرآیند‌های خاصی تولید می‌شوند. برخی از روش‌های ساخت تسمه فولادی عبارت است از:

  1. تولید تسمه به روش فابریک: در این روش ساخت تسمه‌های فلزی از شمش یا قراضه‌های آهن استفاده می‌شود. در طی مراحل ساخت، شمش‌های در فرآیند نورد گرم و سرد به شکل مستطیل و عریض ساخته می‌شوند.
  2. تولید تسمه با روش ماشین‌کاری: در شیوه ساخت ماشین کاری، تولید‌کنندگان با کمک فرآیند نورد سرد و گرم، تسمه‌ فلزی را تولید می‌کنند. در این روش، روق‌ها را با گیوتین برش می‌زنند و سپس با اتوکشی صاف و یکدست می‌شوند.
مزایا و معایب استفاده از تسمه‌ فلزی

مزایا و معایب استفاده از تسمه‌های فلزی در صنایع مختلف

انواع مختلف تسمه فلزی نازک به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارند در صنایع مختلفی میرد استفاده قرار می‌گیرند. اما استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف مزایا و معایبی را نیز به همراه دارد که برخی از آن‌های شامل موارد زیر هستند.

مزایای استفاده از تسمه‌های فلزی

مزایای استفاده از تسمه‌های فلزی عبارت است از:

  1. تسمه‌های فلزی به دلیل اینکه از جنس فولاد یا آلیاژ‌های مشابه آن ساخته شده‌اند، مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند بار‌های سنگینی را تحمل کنند.
  2. تسمه‌های فلزی مقاومت خوبی در برابر حرکت و حرارت دارند
  3. این نوع تسمه‌ها مقاوم در برابر آب، هوا، شرایط جوی نامناسب و غیره هستند
  4. تسمه‌های فلزی قابلیت انعطاف بالایی دارند و می‌توانند به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید شوند.

معایب استفاده از تسمه‌های فلزی

همانگونه که در بالا گفته شد استفاده از انواع مختلف تسمه فلزی دارای مزایایی است؛ اما استفاده از آن معایبی نیز به همراه دارد، که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. تسمه‌های آهنی (فلزی) نسبت به تسمه‌های پلاستیکی وزن سنگین‌تری دارند؛ به همین منظور در برخی از صنایع کاربرد چندانی ندارند. در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است مشکلاتی به وجود آید.
  2. تسمه‌های فلزی علی رغم انعطاف‌پذیری خوبی که این تسمه‌ها دارند؛ اما در مقایسه با تسمه‌های پلاستیکی عملکرد محدود‌تری داشته و نمی‌توانند به شکل‌های پیچیده تنظیم شوند.
  3. استفاده از تسمه‌های فلزی در شرایطی که جریان الکتریسیته وجود دارد می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا تسمه‌های آهنی جریان الکتریسیته را هدایت می‌کنند.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، استفاده کنندگان بهتر است با در نظر گرفتن نیاز‌ها و محیط کاری، دست به انتخاب تسمه فولادی (فلزی) یا پلاستیکی بزنند.

راه‌های افزایش کارایی و عملکرد تسمه‌های فولادی

بسیاری از صنایع و مشاغل از انواع مختلف تسمه‌های فولادی استفاده می‌کنند؛ به همین منظور بهتر به دنبال راه‌کار‌هایی برای افزایش طول عمر و کارای این نوع تسمه‌ها باشند. مواردی که باعث افزایش کارایی انواع گوناگون تسمه فلزی می‌شود عبارت است از:

  • انتخاب تسمه‌های فلزی با عرض کمتر؛ زیرا این نوع تسمه‌ها می‌تواند باعث کاهش هدر رفت انرژی و افزایش دقت در انتقال نیروی کمکی شود. افراد از تسمه‌های باریک می‌توانند به عنوان تسمه‌های انتقال در مکان‌های محدود استفاده کنند.
  • همه تسمه‌های فلزی با گذشت زمان و استفاده مداوم ممکن است خراب شوند یا کارایی خود را از دست بدهند؛ به همین دلیل تسمه‌های فولادی باید به طور مداوم تعویض و نگهداری شوند.
  • تنظیم تنش تسمه‌ها برای انتقال نیرو و کارایی بهینه بسیار ضروری است؛ زیرا تنظیم تنش تسمه‌ها به وسیله تنظیم کردن کشش آن‌ها می‌تواند کارایی را بالا ببرد.
  • در محیط‌ها با دمای حرارتی بالا، افراد بهتر است از تسمه‌های فلزی با مقاومت در برابر حرارت بالا استفاده کنند تا کارایی و عملکرد آن‌ها حفظ شود.
  • تسمه‌های فلزی باید به طور مناسب با وزن و میزان بار تنظیم شوند تا بتواند بهترین کارایی و عملکرد را از خود نشان دهند. توزیع مناسب وزن بار بر روی تسمه‌ها می‌تواند باعث کاهش سایش و افزایش طول عمر مفید تسمه‌ها شود.

استفاده کنندگان از انواع مختلف تسمه‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن موارد و نکات گفته شده در بالا، کارایی تسمه فلزی مورد استفاده را بالا ببرند. البته موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که افراد باید آن را در هنگام خرید این محصول در نظر بگیرند.

نقش تسمه‌های فولادی در افزایش ایمنی صنایع مختلف

نقش تسمه‌های فلزی در افزایش بهره‌وری و ایمنی در صنایع

تسمه‌های فلزی نقش بسیار مهمی در افزایش بهره‌وری و ایمنی صنایع مختلف دارند که برخی از این نقش‌ها عبارتند از:

  • انتقال قدرت موثر
  • افزایش دقت و تنظیم
  • کاهش میزان ضایعات و افزایش ایمنی

به طور کلی، تسمه‌های فلزی با نقش موثر خود می‌توانند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنایع مختلف کمک کنند. همچنین این محصولات باعث ایمنی و کیفیت فعالیت‌های صنعتی را نیز تضمین می‌کنند.

ابعاد و ضخامت تسمه‌های فلزی

همان‌گونه که گفته شد، تسمه‌های فلزی در صنایع مختلفی کاربرد کارد و هر یک از صنایع از ابعاد و ضخامت تسمه فلزی متفاوتی استفاده می‌کنند. در ضخامت تسمه‌های فولادی نوع فلزی که برای ساخت آن استفاده می‌شود و محل استفاده آن تأثیر بسیاری در ضخامت تسمه دارد. همین‌طور ابعاد این نوع تسمه‌ فلزی باتوجه‌به کاربردی که دارند می‌تواند متفاوت باشد.

بسته‌بندی تسمه‌های فلزی چگونه است؟

بسته‌بندی انواع مختلف تسمه فلزی به‌گونه‌ای است که ایمنی و محافظت از بار‌های سنگین را در طول مسیر حمل‌ونقل ضمانت می‌کند. تولید‌کنندگان این نوع تسمه‌ها را به‌صورت رول‌های با ابعاد و ضخامت متفاوتی که تولید شده بسته‌بندی می‌کنند و آن را با کمک دستگاه‌های تسمه‌کشی مختلفی به هم متصل می‌کنند.

انواع مختلف تمسه‌های فولادی

کلام آخر

تسمه‌های فلزی امروزه به یکی از پر‌مصرف‌ترین محصولات در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند که افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند. به کارگیری هر یک از این تسمه‌ها مزایا و معایب خاصی را به همراه خود دارد و همچنین استفاده از آن‌ها می‌تواند کمک بسیاری به صنایع در کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد کند.

اگر شما در هر یک از صنایع ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی و غیره مشغول فعالیت هستید، شرکت آهن جردن با ارائه بهترین قیمت و خدمات تسمه‌ فلزی را به شما عرضه می‌کند. شما برای دریافت مشاوره خرید می‌توانید با مشاوران این مجموعه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای
رتبه دهی

اشتراک گزاری کنید

Email
Telegram
WhatsApp
Subscribe
Notify of
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

09126357566